Gólyales, Veca áprilisi tréfájával – vonult is, meg nem is, hiába vártuk Vecére

Tegnapi hosszú útja után Veca már Magyarországon az Öreg-Hajta mellett éjszakázott. Kis csapatunk ezért egy gyors hajnali látogatásra határozta el magát, hogy egy helyszíni szemle alkalmával megnézzük kikkel is utazik együtt madarunk. Megtaláltuk őket!

Veca gólyacsapata Farmos határában
A gólyacsapat egy része hajnal a Pest-megyei Farmos határában 2015. április 1-én (fotó: Papp Ferenc)

Vecáék ennél a belvíznél éjszakáztak (fotó: Papp Ferenc)

A csapatban összesen 10 gólyát számoltunk, de először nem leltük Vecát. Viszont 3 ELSA gyűrűs madár is előkerült, melyek azonosítása ránk várt.

ELSA gyűrűs gólya röptében (fotó: Papp Ferenc)

Ahogy a madarak kissé odébb repültek előkerült Veca is, a többiektől elkülönülve, tőlünk távolabb vettük észre. Ekkor még csak a hátán lévő jeladó alapján tudtuk azonosítani.

Veca egyedül, többiektől messzebb vadászgatott a vetésen (fotó: Papp Ferenc)

Miután megbizonyosodtunk, hogy ő az, újra az ELSA gyűrűs gólyákra fordítottuk figyelmünket és teleszkópunkat. Szerettük volna megtudni merre mennek, honnan származnak Veca társai. Nem adták könnyen magukat, bujkáltak, ráadásul ELSA gyűrűn kicsik a karakterek és sokszor ráragad az ürülék.

Bujkáló gólyák és a teljesen fehérre meszelt gyűrű sem segítette az azonosítást, a kép jobboldalán lévő gólya gyűrűje leolvashatatlan (fotó: Papp Ferenc)

A csapatot tisztes távolságból és takarásból figyeltük, hogy ne zavarjuk őket a táplálkozásban, tollászkodásban.

Gólyacsapat Öreg-Hajta mellett
Messziről és... (fotó: Papp Ferenc)

...takarásból figyeltük a csapatot (fotó: Papp Ferenc)

Azonosítani végül csak egyet sikerült a 3 gyűrűs madár közül, de az maga volt a 007-es ügynök német kiadása… Emellett félig sikerült leolvasni a DER kódú, azaz „Vogelwarte Radolfzell” német, „A” sorozatú gyűrűt hordó gólyát.

Ez már a teleszkópos leolvashatóság határa (fotó: Papp Ferenc)

9 órakor a gólyacsapat szárnyra kélt és a viharos szélben alacsonyan próbált ellen kormányozva északnyugat felé haladni. 9 gólya röppent fel együtt, de Veca nem volt köztük, ő időközben lelépett, talán ő mutatta az utat…

Repülő gólyacsapat (fotó: Papp Ferenc)

Mi is utána eredtünk. A jelekből kiderült, a Jászság felé vette Veca irányt, és az is, hogy lassan halad az erős nyugati szélben. Az északi irány amerre haladt, nem a fészek felé mutatott, de bíztunk benne, hogy tud korrigálni és megpróbálkozik a Cserháton való átkeléssel. Nem így lett. Hiába mentünk elé, megállt a Jászság északi peremén. A viharban nem erőltette a vonulást.

Veca mozgása 2015. április 1-én
Veca mozgása 2015. április 1-én (fotó: Papp Ferenc)

Jól is tette, ugyanis a Cserhátba, a Galga völgyében háromszor esett ránk hó és jégeső. Rendkívüli, igazi áprilisi változékony, bolondos idő volt. A túránk viszont nem volt így sem hiábavaló, mert a püspökhatvani hím gólyát sikerült lencsevégre kapnunk tavalyi fészkén.

Ez a madár is gyűrűs (fotó: Papp Ferenc)

A szakmai kíváncsiság nem hagyott nyugodni a megálló Veca és esetleg csapat kapcsán, ezért még egyszer visszatértem a Jászságba, ahol némi bújócska után meglettek. Meglepetésemre ketten: Veca és az egyik német ELSA gyűrűs madár…

A leszálló Veca (hátán a jeladó) és új társa (fotó: Papp Ferenc)

A gyűrűszáma ennek a gólyának is meglett (fotó: Papp Ferenc)

A továbbiakban együtt táplálkoztak és a szántó traktorokat követték. Mi lesz holnap? Jó idő biztosan nem, de Veca reméljük már hazaér…

De holnap sem lesz kedvező a széljárás… (forrás: windfinder.com)

Innen Ipolyvece már csak egy ugrás kevesebb, mint 70km…
Innen Ipolyvece már csak egy ugrás, kevesebb, mint 70km…

Végül a gólyales kaland sok remek eredményt hozott, melyhez sokan hozzájárultak, ismét remek csapatmunka volt. Köszönet a terepi segítségnyújtásért Csernák Szabolcsnak és Németh Andrásnak, az adattovábbításért Nagy Károlynak és Nagy Zsoltnak!

Veca vonulási térképe>>

Öreg gólyáink vonulási térképe>>

Afrikában lévő, illetve hazafelé vonuló jeladós gólyáink térképe>>